Snapchat

SnapchatLogo

Over snapchat
Snapchat is in september 2012 uitgebracht. Het is een apllicatie voor het delen van gekke foto’s of video’s, waar verder niets mee gebeurt.. Je maakt een rare selfie en stuurt die naar een of meerdere vrienden en daarna verdwijnt de foto weer.
Uit een onderzoek (Lipsman, 2014) blijkt dat Snapchat in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar inmiddels populairder is dan Twitter. 32.9 procent van de Amerikanen in deze leeftijdscategorie heeft de app inmiddels op zijn of haar telefoon staan. Alleen Instagram (43 procent) en Facebook (76 procent) zijn op meer smartphones vertegenwoordigd (Leeuwen, 2014).

Verdienmodel
In november 2013 haalde Snapchat de krant, doordat het een overnamebod van 3 miljard dollar van tafel veegde. En groot risico voor een bedrijf zonder duidelijk verdienmodel en onzekere vooruitzichten op lange termijn. Dat moet toch inhouden dat ze iets van plan zijn? En dat zijn ze! Want na jaren advertentieloos te zijn, gaan ze eindelijk over op een verdienmodel.

Snapchat gaat zich niet direct richten op personen. Dat betekent dat het bedrijf geen profielen gaat aanmaken op gebruikersdata. Wel gaat Snapchat personen indelen in bepaalde groepen. Ze gaan kijken naar personen die bepaalde groepen of evenementen op Snapchat volgen (Hofman, 2014).
Het is de bedoeling dat de advertentie verschijnt in het ‘verhalen’ overzicht. De advertentie blijft maximaal 24uur zichtbaar en de gebruiker kan dus zelf kiezen of ze het wel of niet willen gebruiken.
Ik denk dat dit model de geboden 3 miljard moet vergeten, maar het is zeker een begin. Er gaan meer verhalen rond over eventuele advertentie methoden, maar nog niks blijkt concreet. Maar ik verwacht zeker dat er nog meer komt.

Zakelijk gebruik
Snapchat kan zeker interessant zijn voor ondernemers, zeker nu snapchat het mogelijk gaat maken om specifiekere groepen in te delen. Snapchat is de ideale applicatie om op een creatieve manier je product of dienst te promoten. Zo is het mogelijk om het in te zetten als gamification, het vragen van feedback of het promoten van (nieuwe) producten. Het is hierbij belangrijk dat je een groot specifiek netwerk creëert en je product op een creatieve manier te werk gaat.

Bibliografie
Hofman, T. (2014, Oktober 9). Snapchat gaat advertenties tonen. Opgehaald van Computeridee: http://www.computeridee.nl/nieuws/snapchat-gaat-advertenties-tonen/
Leeuwen, G. v. (2014, Augustus 21). Snapchat Discovery: het nieuwe verdienmodel van Snapchat. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/gaat-snapchat-eindelijk-geld-verdienen
Lipsman, A. (2014, Augustus 8). Does Snapchat’s Strength Among Millennials Predict Eventual Mainstream Success? Opgehaald van comscore: http://www.comscore.com/Insights/Blog/Does-Snapchats-Strength-Among-Millennials-Predict-Eventual-Mainstream-Success
Seters, B. v. (2013, December 2). Snapchat is hot! Ook voor zakelijk gebruik? Opgehaald van Occhio: http://www.occhio.nl/blog/snapchat-voor-zakelijk-gebruik/

Plaats een reactie